Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)

  • Istnieje sześć typów armii skazanych na niepowodzenie: topniejąca, niezdyscyplinowana, tonąca, krucha, chaotyczna i rozgramiana. Tych sześć cech to nie klęski sprowadzone przez Niebo i Ziemię, ale przez błędy generała.

    Jeżeli strategiczne siły są wyrównane, a jeden atakuje dziesięciu, to taka armię określamy mianem topniejącej.
    Jeżeli żołnierze są silni, a oficerowie słabi, to określamy ją mianem niezdyscyplinowanej.
    Jeżeli oficerowie są silni, a żołnierze słabi, to określamy ja mianem tonącej.
    Jeżeli wyżsi oficerowie są gniewni i niesubordynowani, stają się dla siebie nawzajem wrogami, bo nie umieją powściągnąć gniewu, a generał nie zna jeszcze ich zdolności, to określamy taką armię jako kruchą.
    Jeżeli generał jest słaby i brak mu surowości, dowodzi i rozkazuje mało efektywnie oficerom i żołnierzom brakuje stałych obowiązków i krzywo ustawiają szyki, to określamy ja mianem chaotycznej.
    Jeżeli generał nie umie przejrzeć wroga, wystawia dużą liczbę żołnierzy przeciwko małej, atakuje silnego słabymi siłami, a armii brakuje stosownie dobranej straży przedniej, to określamy ją mianem rozgramianej.
    Oto sześć cech, które tworzą Tao klęski. Każdy generał biorący odpowiedzialność za dowodzenie bezwzględnie musi się z nimi zapoznać.
     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Kto przemawia z uległością, a wzmaga przygotowania do walki, będzie atakował. Kto przemawia wojowniczo i pochopnie rusza naprzód, ten się wycofa.

    Kto pragnie pokoju, a nie stawia żadnych warunków, ten przygotowuje podstęp.
    Ten, którego żołnierze uciekają, a on mimo to formuje armie w szeregi, działa według wcześniej opracowanego planu.
    Kto często udziela nagród, jest w głębokiej rozpaczy. Kto często zadaje kary, ma poważne trudności. Kto najpierw jest brutalny, a potem boi się mas, okazuje szczyt głupoty.
     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Na ogół strategia prowadzenia wojny jest taka: jeżeli jesteś dziesięć razy silniejszy od nieprzyjaciół, otocz ich. Jeżeli pięć razy – atakuj ich. Jeżeli dwa razy – podziel swoje wojska. Jeżeli twoje siły są równe siłom wroga, możesz nawiązać walkę. Jeżeli jesteś słabszy, możesz zastosować podstęp. Jeżeli przeciwnik znacznie przewyższa cię siłą, unikaj go; albowiem słaby, który działa nieelastyczne, zostaje jeńcem silniejszego.

     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Do twoich zadań należy utrzymywanie dyscypliny żołnierzy, zdobycie ich przychylności 

    i przeanalizowanie sytuacji wroga. Kto nie ma strategicznych planów i lekceważy wroga, nieuchronnie popadnie w niewolę.
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Nie ruszaj do ataku, jeśli miałbyś nie odnieść z tego korzyści. Nie podrywaj armii do boju, jeżeli nie da się osiągnąć celu. Nie wyruszaj na wojnę, jeżeli nie ma zagrożenia. Władcy nie wolno wystawiać armii do wali z powodu własnej złości. Jeżeli masz odnieść korzyści, atakuj, jeżeli nie ma korzyści, powstrzymaj się. Gniew łatwo zamienia się w szczęście, niepokój w radość, ale spustoszonego kraju nie da się wskrzesić, martwych nie można przywrócić do życia.

     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Kto ma trudności, lecz nie czyni planów, jest doprowadzony do ostateczności, a kto jest doprowadzony do ostateczności, a nie walczy, jest zgubiony.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Oto pięć niebezpiecznych cech charakteru dowódcy:

    Ten, który jest gotów na śmierć, może zostać zabity.
    Ten, który bardzo pragnie żyć, może zostać wzięty do niewoli.
    Tego, który jest drażliwy i działa pochopnie, łatwo obrazić.
    Tego, który jest uczciwy i czysty, można pohańbić.
    Ten, który kocha ludzi, może mieć kłopoty.

     

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Jeżeli karzesz żołnierzy, którzy jeszcze nie są ci oddani, nie będą posłuszni. Jeżeli nie są posłuszni, trudno wystawiać ich do walki. Jeżeli są oddani, a ty nie wymierzasz kar, są bezużyteczni.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Aby skłonić wroga do przyjścia z własnej woli, trzeba mu dać jakąś przynętę. Aby zniechęcać wroga do ataku, należy pokazać mu, jakie potencjalnie może odnieść szkody.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Najważniejszą umiejętnością w prowadzeniu wojny jest atakowanie planów przeciwnika, gorsze jest atakowanie jego sprzymierzeńców, jeszcze gorsze atakowanie jego armii, 

    a najgorsze atakowanie ufortyfikowanych miast.
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Są drogi, którymi się nie przejdzie.

    Są armie, których się nie atakuje.
    Są twierdze, których się nie szturmuje.
    Są tereny, na których nikt nie podejmuje walki.
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Gdy generał uważa swoich żołnierzy za małe dzieci, będą z nim zapuszczać się w najgłębsze przełęcze. Gdy uważa swoich żołnierzy za ukochane dzieci, oddadzą za niego życie.

    Jeżeli są dobrze traktowani, a nie można ich skłonić do działania, jeżeli są kochani, a nie można nimi komenderować, albo gdy zapanuje chaos i nie da się ich poskromić, można ich porównać do dzieci krnąbrnych i nie ma z nich pożytku.
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Generalnie nawiązanie walki wymaga klasycznych posunięć, a zwycięstwo – nieklasycznych. Ci, którzy wykonują posunięcia nieklasyczne, są niestrudzeni jak Niebo i nieograniczeni jak rzeki Jangcy i Żółta. Jak słońce i księżyc mają swój koniec i odradzają się na nowo. Jak cztery pory roku odchodzą i pojawiają się na nowo.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Kiedy grabisz jakiś obszar, dziel bogactwo między żołnierzy. Kiedy powiększasz swoje terytorium, dziel zyski.

     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Dowódca jest filarem podtrzymującym państwo. Jeżeli jest wszechstronnie utalentowany, państwo będzie silniejsze. Jednakże jeżeli w filarze pojawiają się pęknięcia, państwo nieuchronnie staje się słabsze.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Jeśli wróg jest wypoczęty, zmęcz go. Jeśli jest najedzony, przegłodź go. Jeżeli pozostaje nieruchomy, skłoń go do ruchu. Idź tam, gdzie będzie musiał cię gonić. Goń go tam, gdzie się ciebie nie spodziewa.

     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Metody taktyczne: udawanie słabości nawet kosztem celowo poświęconych jednostek, destabilizacja wroga, grożenie ważnym dla niego obiektom i zmuszanie nieprzyjaciół do wykonania ruchu, wystawianie dobrze uzbrojonych żołnierzy, aby wykorzystali pośpiech i zamęt u nieprzyjaciela i odnieśli łatwe zwycięstwo.

     
    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Kto zna wroga i zna siebie temu nic nie grozi, choćby w stu bitwach. Kto nie zna wroga, a zna siebie, czasami odnosi zwycięstwo, a czasami ponosi klęskę. Kto nie zna ani wroga, ani siebie, nieuchronnie ponosi klęskę w każdej walce.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Amia powinna przywiązywać wagę do prędkości, wykorzystywać nieobecność wroga, wędrować nieprzewidzianymi szlakami, atakować, gdy nieprzyjaciel się tego nie spodziewa.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"
  • Udzielaj nadzwyczajnych nagród nie przewidzianych prawem, wydawaj wyjątkowe rozkazy w imieniu rządzącego. Kieruj wojskiem Trzech Armii tak, jakbyś dowodził jednym człowiekiem. Angażuj żołnierzy w sprawy, ale nie ujawniaj celów. Zniewalaj ich obietnicami zysków, ale nie informuj o ewentualnych krzywdach.

    Sun Tzu (544 p.n.e. - 496 p.n.e.) "Sztuka Wojny (VI w p.n.e.)"

Strony